Tapen en bandageren

Een (sport) tape of bandage kan u helpen wanneer u overbelaste spieren/spiergroepen of gewrichten heeft of nog last heeft van een oude blessure. Het kan ook worden toegepast ter preventie, wanneer u weet dat het risico op een bepaalde blessure erg hoog is. Het zorgt voor extra ondersteuning of als ‘geheugensteuntje’ tijdens het sporten.

C995146B-DD98-4C2B-BD23-6E49336CCBCF

De tapes / bandages kunt u laten aanbrengen voor het sporten en dient u na het sporten weer te verwijderen. De voordelen van het sporten met een tape of bandage ondersteuning zijn:

– extra steun tijdens het sporten

– belasting en belastbaarheid kan beter op elkaar worden aangepast

– het sporten kan sneller worden hervat, waardoor de conditie op peil blijft

Wel moet u oppassen dat u door het sporten met een tape of bandage niet te overmoedig wordt, de kans op overbelasting of een blessures is nog steeds aanwezig.

Kinesiotaping is een nieuwere manier van taping. Hierbij wordt er gewerkt met de gekleurde tapes die ook vaak te zien zijn bij topsporters. Kinesiotape is een rekbare tape en wordt ook als zodanig aangebracht op de huid. Afhankelijk van het doel zal de juiste rek en wijze van aanbrengen worden bepaald. De tape heeft als doel om het natuurlijke, helende vermogen van het lichaam te bevorderen en tegelijk biedt het stabiliteit en steun aan de omliggende weefsels.

F6CF6219-E0AF-406B-9049-AFC688215C3D

In tegenstelling tot de sporttape, beperkt kinesiotape de bewegingen van het lichaam niet, maar begeleid de bewegingen. De tape kan, eenmaal aangebracht, 3 tot 5 dagen blijven zitten. De tape kan nat worden, zonder dat daarmee de werking verloren gaat. Kinesiotaping kan in alle fasen van de genezing worden gebruikt, dus of het nu om een acuut letsel gaat of om preventief tapen, kinesiotaping doet zijn werk.

Er zijn vijf belangrijke (fysiologische) effecten van Kinesiotaping:

1. De huid: Kinesiotaping stimuleert de mechanoreceptoren van de huid, vermindert de ontsteking en helpt bij pijnbestrijding.

2. De bloedsomloop/het lymfestelsel: Kinesiotaping tilt de huid op en zorgt voor ´rimpels´ in de huid waardoor lymfevocht zich gemakkelijker kan verplaatsen van ‘hogedrukgebieden’ naar ‘lagedrukgebieden’, hierdoor zal de pijn verminderen. Door toepassing van de tape verhoogt ook interstitiële lymfatische stroming, verbetert vloeistofuitwisseling tussen weefsellagen, vermindert oedeem en egaliseert de temperatuur van het weefsel.

3. Het fascia: Bij een blessure is het collageen verdikt wat als een soort lijm werkt, waardoor de weefsels aan elkaar blijven ‘plakken’. Kinesiotaping helpt het lichaam terug te keren naar de homeostase en zorgt voor directe beïnvloeding van de huid en onderliggende lagen.

4. De spier: Kinesiotaping kan worden toegepast om spieren te ontspannen of te activeren. Het kan ook de bewegingsuitslag verbeteren, pijn verminderen, de spierlengte normaliseren en de vermoeidheid in de spier verminderen.

5. De gewrichten: Kinesiotaping kan de biomechanica van het lichaam verbeteren. Het kan de ligamenten en de pezen ondersteunen en kan het bewustzijn van het lichaam verbeteren.

Wanneer u zelf een nieuwe tape-techniek heeft gezien of bedacht, laat deze dan altijd even nakijken door een sportmasseur of fysiotherapeut, voordat u hem ook daadwerkelijk gaat gebruiken.

In overleg is het soms mogelijk dat u de tape of bandage zelf leert toe te passen.

Advertenties