Secundaire preventie

De secundaire preventie is gebaseerd op het in een vroeg stadium herkennen van overbelasting en het stabiliseren hiervan door het nemen van herstelbevorderende maatregelen. Ook hierbij speelt het functieonderzoek weer een belangrijke rol. Zo kan een blessure/overbelasting goed worden weergegeven.

Een sportmasseur is op de hoogte van de risico’s bij het sporten en zal hier dan ook extra alert op zijn. Elk weefsel kent specifieke reacties op overbelasting, denk maar eens aan  eelt, blaren, spierpijn en CANS (RSI), maar ook steken in de zij en startpijn.

Kramp in een van de spieren tijdens of na het sporten is ook een bekend fenomeen. Bij deze pijnlijke, onwillekeurige samentrekking van een spier of een gedeelte hiervan, kan verschillende oorzaken, zoals onvoldoende doorbloeding en transpiratie. Een sportmasseur kan u uitleggen hoe kramp kan ontstaan, maar nog belangrijker, hoe u het kunt voorkomen. Indien er een sportmasseur aanwezig is op het moment dat u kramp heeft, dan zal hij of zij u kunnen helpen bij het vinden van de oorzaak en in 9 van de 10 gevallen ook met het bestrijden van de kramp.

Elk lichaam is anders en dus is het belangrijk dat er een goed persoonlijk herstelplan wordt opgesteld wanneer er sprake is van overbelasting of bij de eerste tekenen van een opkomende blessure. Dit kan bestaan uit het aanpassen van de trainingsintensiteit met extra ondersteuning van sporttape/bandage tijdens het sporten, tot aan een bijna gehele rust in de training, aangevuld met een regelmatige sportmassage ter ondersteuning van de opbouw en het herstel van het lichaam en het eventueel op peil houden van de spierkracht.

Wanneer u regelmatig een sportmasseur bezoekt zal deze u kunnen begeleiden en helpen bij een gezonde sport- en leefstijl en eventuele overbelasting en blessures helpen voorkomen.

Verder naar Tertiaire preventie.

Advertenties